Na čem stojí provoz webu s online kurzy?14:16
Až budete s lekcí hotovi, nezapomeňte ji označit jako DOKONČENOU (vpravo nahoře nebo dole pod textem uprostřed).
Mluvím moc pomalu? Můžete si video zrychlit pomocí ozubeného kolečka ve videu vpravo dole – viz obrázek níže.
Je video málo ostré? Můžete si změnit kvalitu přehrávání pomocí ozubeného kolečka vpravo dole, zvolte buď 720p nebo 1080p.
6 základních pilířů provozu webu s online kurzy
Moje technické služby – správa webu s online kurzy: https://pohodovywp.cz/sprava-webovych-stranek/
Pokud se chcete starat o svůj web sami, připravuji pro vás videokurz Jak se starat o web s online kurzy. Tentokrát už bez nudné teorie, pouze praktické kroky, jak si web zabezpečit na sdíleném hostingu, jak dělat zálohy a aktualizace, jak si nastavit cache (mezipaměť) a jak si web optimalizovat na rychlost.
📖 Raději čtete než koukáte na video? Tak pro vás je určen text níže
Rychlý hosting a optimalizovaný web
Web s online kurzy je náročnější na správu a na zdroje než statická webová prezentace. Především proto, že ukládá velké množství dat o zákaznících, kteří se na webu registrují a poté si online kurzy procházejí jako přihlášení uživatelé, a tím se liší od běžné návštěvnosti webu, kde se jedná o uživatele nepřihlášené. A také proto, že obvykle obsahuje větší množství pluginů, které webu dodávají nejrůznější funkcionality, což také web zpomaluje.
Zákazníci – studenti, kteří si pravidelně procházejí váš online kurz, sledují videa a pročítají si zaplacený obsah, zatěžují server, na kterém běží váš web. A pokud je na klasickém sdíleném hostingu, často dochází ke zpomalení webu jak pro vašeho studenta, tak pro vás jako administrátora webu. Zvlášť pokud vaši studenti chodí na web z mobilů a/nebo pokud je jich na webu aktivních více současně v jednu chvíli.
Proto je potřeba obstarat si rychlý hosting a web optimalizovat na rychlost. Alternativou ke klasickému sdílenému hostingu je hosting na VPS nebo na fyzickém serveru, kde máte k dispozici mnohem více prostředků pro provoz náročnějšího webu.
Pro své zákazníky zajišťuju hosting na rychlých VPS, díky čemuž je rychlá jak administrace webu, tak frontend, který vidí studenti.
Bezpečný, pravidelně aktualizovaný a zálohovaný web
Bezpečnost webu s online kurzy je zcela zásadní. Nejedná se totiž o pouhou webovou prezentaci, ale spíše o webovou aplikaci. Zákazníci se u vás registrují a sdělují vám své osobní údaje, které web ukládá. Při napadení webu může dojít k úniku zákaznických dat, může dojít k narušení funkčnosti webu, v horším případě můžete zcela ztratit administrátorský přístup do svého vlastního webu.
Pluginy ve WordPressu je potřeba pravidelně aktualizovat, především kvůli bezpečnosti. Neaktualizované pluginy jsou nejčastější příčinou napadení webu, který je pak vyhledávači označen za rizikový. Může také dojít k úniku dat o zákaznících, kterých web s online kurzy obsahuje mnoho. Pravidelné aktualizace zajišťují kromě bezpečnostních záplat také správnou funkčnost pluginů, jejich kompatibilitu se samotným jádrem WordPressu, opravy a nové funkce. Po aktualizaci je třeba web zkontrolovat, jelikož se někdy stává, že něco přestane fungovat tak, jak má. Web se všemi pluginy by měl být aktualizován alespoň jednou za 14 dní, ideálně každý týden.
Jednou za čas se stane, že web přestane fungovat, protože hosting má výpadek, a jako na potvoru, zrovna když vám běží prodejní kampaň na váš kurz. A pak musíte web rychle obnovit ze zálohy, aby nebyl dlouho nedostupný. Tedy pokud ji máte, a pokud ano, tak také musí být funkční, což bývá přibližně 50 % záloh.
Je tedy velice vhodné funkčnost záloh pravidelně testovat. Jelikož na webu s online kurzy přibývají data každý den i zálohy by měly být vytvářeny minimálně jednou denně. Ideálně pak v nočních hodinách, aby nebyl web zbytečně více zatěžován a zpomalován.
V rámci svých technických služeb pro weby s online kurzy, provádím aktualizace jednou týdně včetně následné kontroly funkčnosti webu a vyřešení případných problémů. Zálohy provádím jednou denně, po domluvě i častěji, a to na tři místa, aby v případě výpadku serveru nebo problému s webem bylo možné ho snadno obnovit. Bezpečnost webu se nejlépe zajišťuje na úrovni webového serveru nebo DNS, oba dva přístupy hojně využívám a na web samotný pak již není nutné instalovat dodatečný bezpečnostní plugin, který web zpomaluje a není tak efektivní.
Technická podpora
Občas se stane, že na webu něco nefunguje. Někdy to zjistíte hned, někdy to trvá a nahlásí vám to nějaký zákazník. A vy pak zjistíte, že vám několik dní nefungoval kontaktní formulář nebo nebylo dostupné video, protože po aktualizaci pluginů se něco rozbilo.
Někdy je problém s emaily, které WordPress posílá nebo spíš občas neposílá či padají do spamu a zákazníci pak nemohou najít přihlašovací údaje.
Mezi pluginy může dojít ke konfliktu, který způsobí, že na webu přestane něco fungovat.
Může se stát, že web začne odpovídat chybovými hláškami a vy budete muset zjistit, co se stalo a jak to spravit.
Já pro své zákazníky pravidelně řeším různé technické problémy od nastavování pluginů až po chyby po aktualizacích.
LMS / členské sekce
Online kurz je potřeba umístit do takové sekce webu, která bude dostupná pouze přihlášeným uživatelům, tedy členům. Členská sekce je vlastně jakákoliv stránka webu, kterou ochráníte pluginem na členské sekce.
Členské sekce jsou však slabý odvar oproti tomu, co můžete vytvořit s LMS pluginem pro správu online kurzů a studentů. Nehledě na to, jaký má váš kurz obsah, ho můžete udělat vizuálně zajímavým, přehledným, zapojit herní prvky a nadchnout vaše studenty, aby se pravidelně na váš web vraceli a sledovali videa, četli texty, zapojovali se do diskuse, nakupovali. S LMS pluginem vytvoříte zajímavé prostředí kurzu mnohem jednodušeji než s členskými sekcemi, jeho funkcionalita je totiž přímo pro online kurzy stavěná.
Na LMS se podíváme ještě podrobněji v 3. lekci tohoto kurzu.
E-shop / prodejní formulář
Budete-li chtít online kurzy prodávat, budete potřebovat malý e-shop nebo prodejní formulář. Je třeba si rozmyslet, jaké produkty budete prodávat, zda jen digitální nebo i fyzické. Jestli budete prodávat pouze v České či Slovenské republice nebo i do zahraničí. Zda používáte nebo víte že chcete určitě používat nějaký samostatný fakturační systém. Jaké způsoby platby budete nabízet.
Na možnosti prodeje se podíváme podrobněji v druhé lekci kurzu.
E-mailingový systém / CRM
Při prodeji online kurzů budete potřebovat za prvé, aby váš WordPress správně odesílal e-maily. Emaily, které odesílá WordPress na sdíleném hostingu, většinou nejsou spolehlivé a jsou odesílané z adresy wordpress@ a doména vašeho webu. Lepší možností je posílat e-maily přes SMTP plugin, kdy je možné nastavit adresu, ze které e-maily budou odcházet, a také je možné vybrat si SMTP službu, kterou budete používat.
Za druhé je třeba pořídit si autoresponder. Možná už nějaký máte, např. MailerLite, SmartEmailing nebo Ecomail. Autoresponder umí odesílat newslettery, umí evidovat informace o zákaznících, např. to, co si kdo u vás koupil, jaký má pokrok v kurzu, kdy má rezervovanou konzultaci a další věci, umí dělat automatizace, kdy si nadefinujete podmínky, při jejichž splnění se stane nějaká akce např. se odešle email, nebo se zákazník zařadí do nějaké skupiny.
U většiny autoresponderů se platí za celkový počet kontaktů v databázi a některé umí i pokročilejší funkce CRM. Autoresponder nemusíte mít jenom externí, můžete ho mít i jako plugin přímo ve WordPressu, kdy neplatíte za počet kontaktů, ale pouze za množství odeslaných emailů, a máte výhodu těsného propojení autoresponderu s vaším webem, můžete tak jednoduše zobrazovat zákazníkům jiný obsah na základě toho, v jakém e-mailingovém seznamu se nacházejí.